آرشیف

2015-6-20

امان معاشر

شب پر خاطـره و ماندگار بزم شعـر و غـزل در شهر ونکوور، کانادا

به ابتکار مـریدان خانۀ فرهنگی "مولانا"، این گنجینۀ فرهنگ و ادبیات کشور ما، به اشتراک شاعران، نویسندگان، هنرمندان، میهمانان از ایالت واشنگتن امریکا و کشور ازبیکستان، کمیتۀ فرهنگی ایرانیان مقیم ونکوور، نماینده سازمان اجتماعی ضد جنگ و دفاع از حقوق زنان و بسیاری علاقمندان شعر و ادب و غـزل مولانای بزرگ، جلال الدین محمد بلخی شام 24 اکتـوبر در سالون حاجی بریالی واقع در سرک ادمانـز برنابی، برتیش کلمبیا، محفل هیجان انگیز و پرشکوه با قرائت چند آیـۀ مبارک قرآن شریف با تلاوت محترم حاجی مفسر، برگزار گردید.
 
در این محفل، محترم مجید قیام، رئیس خانـۀ فـرهنگی "مـولانا"، تشریف آوری میهمانان را خوش آمدید گفته با صحبت مبسوطی در رابطـه افزودند: "با تأسف، ما امروز در شام بـزم شعر و غـزل خود، مراسـم غـم شریکی داریـم چون والـدۀ محترمه برادرعزیز ما، وحید جان "گل" به جاودانگی پیوست. ما صبر جمیل به وحید جان و فامیلش و بهشت بـرین بر والـدۀ محترمه، از خـداوند بی نیاز آرزو می کنیم. اشتراک شما عزیزان با اخلاص مندی و احترام بر روحانیت "مولانـا" بزرگ در این محفل، دوستی و محبت ما را  با همدیگر بیشتر می نماید. این اجتماع بـزرگ فـرهنگی امید به بقای فرهنگ وادبیات ما است. ما باید همه گذشته های ناخوش خود را کنار گذاشته همدیگر را با مهربانی در آغوش بگیریم."
 
رئیس خانـۀ فـرهنگی "مولانا" با اظهار قدردانی از سه تن فعـّالین خانـۀ فرهنگی "مـولانـا" هریک محترم اسحاق ثنا، با مـدال افتخاری ازجانب تلویزیون "نـور"، محترمه شفیـقه نـورزی با مـدالی از جانب تلویزیون "نـور" و محترم امان معاشر، با تقـدیـرنامه "روز بین المللی صلح" از افغانستان، که براساس خدمات فـرهنگی شان، مفتخر به دریافت آن شده بودند، دسته های گل به ایشان اهـدا نمودند.
 
متعاقباً، محترمه نسرین جمالـزاده، شاعر جوان و دکلماتور خوش آواز، با خوانش گرفتن قطعه شعر زیبای از سروده هایش، و با ابـراز قدردانی از فعالیت خادمان خانـۀ فرهنگی "مـولانا"، گردانندگی پروگرام را بدست گرفته؛ معنویت و تقـدّس مقدمه اش را به روان والـدۀ محترمه وحیـد جان "گل" که مصداق بزرگ و تجسم اکمل والای مادری بودند، تقدیم نمودند.
 
همچنین دراین محفل، محترم اسحاق ثنا، شاعـر شهیر کشور ما و یکی از فعـّالین خانـۀ فـرهنگی "مـولانا"، ضمن صحبت با ابـراز قدردانی از خدمات هموطن فرهنگ دوست ما، محترم مجید قیـام که بیشتر از سـه سال میشود، با تشکیل خانـۀ فرهنگی "مـولانا" که گزارشات فعالیت آن بطور مسلسل توسط رسانه ها در تمام نقاط جهان خدمت همزبانان ما پخش و ترویج شده است، سرفـرازی و کامیابی بیشتر برای شان آرزو نمودند؛ شعر زیبائی را به خوانش گرفتند، که مـورد پذیرش حاضرین قرار گرفت.
 
سپس، محترم محمد یونس عثمانی، شاعر مستعـد وغمـدیـده ای که چنـدی قبل در شهر تورنتـو، کانادا پسر جوانش را در حالت ناگهانی از دست داده است؛ با نـالۀ شعـر از سروده هایش غـم و درد خود را با حاضرین بیان نمودند، که مـورد تأثـر و تألم هموطنان مهاجـر در شهر غربت قرار گرفت.
 
بعـداً، محترم محمد طاهرامیری، یکتن از اخلاص مندان خانـۀ فـرهنگی "مولانا"، با به خوانش گرفتن اشعار ناب انتخابی اش، بر گرمی و محبت محفل افزوده؛ بر دوام فعالیت های خانـۀ فرهنگی "مولانا" دعای نیک نمودند.
 
متعاقباً، شاعر دوست داشتنی ما در شهر ونکوور، محترم عبدالفتاح صمیم، که همیشه از محبت بی پایان خویش نسبت به خانـۀ فرهنگی "مـولانا" حرف می زنند؛ قطعه شعر زیبائی به زبان پشتو به خوانش گرفتند که با کف زدن ها مورد استقبال گرم حاضرین قرار گرفت.
 
هکذآ درین محفل، محترم بشیر رحیمی، شاعر معاصر کشور ما، ضمن ابراز تسلیت از وفات مرحومی "گل" و قـدردانی از خدمات اعضای خانـۀ فرهنگی "مولانا"، شعری از سروده هایش قرائت نمودند، که مورد توجه خاص اشتراک کنندگان محفل قرار گرفت.
 
درین محفل، جوانترین شاعر خانـۀ فـرهنگی "مولانا"، محترم رحمان ســدید، قطعه شعر زیبائی را به خوانش گرفتند، که با استقبال گرم اشتراک کنندگان قرار گرفت.
 
سپس، محترم حبیب یوسفی با خوانش اشعار نغز شان، به رونق محفل بزم و شعـر افـزودند.
 
متعاقباً، پس از آنکه محترم میـرمالک رحمانی، یکی از اخلاص مندان اشعـار"مولانـا" جلال الدین محمـّـد بلخی، مراسم احترام به حاضرین تقدیم نمودند؛ محترم فاضلی، عالم و ادیب نستوه شهر ما، روی ستـیژ تشریف آورده قطعه شعری را از کتاب "مثنوی معنوی" مولانای بلخی به تحلیل گرفتند.
 
گرمی شب بزم شعر وغـزل را نوجوان افغان، سلیمان معروف که تا به حال به کسب 24 مدال طلا و دو مـدال قهرمانی کانادا را در مسابقت ورزشی تی کوان دو گردیده است، افتخار بخشید.
سلیمان معروف قهرمان، به جواب سوالی گفت: " در بازی هایش تا به حال هیچ شکست نخورده و همیشه غالب بوده است. همچنان در درسهای مکتب نیز نمرات اعلی داشته است."  وی افتخار عضویت خویش را در کمیتۀ جوانان خانـۀ فـرهنگی "مولانا" اظهار نموده؛ همه جوانان را به راه تعلیم و آموزش سالم دعوت نمودند.
 
درین محفل، خانم پروین اشرفی، به نمایندگی از کانون فرهنگی ایرانیان مقیم ونکوور، صحبت نموده موفقیت های اعضای خانـۀ فرهنگی "مـولانا" را به رهبری سالم و اندیشمندانه محترم مجید قیام، مورد ستایش قرار دادند.
در اخیر پروگرام بزم شعر و غزل، امان معاشر از تشریف آوری حاضرین در این شب پر محبت شعر و شهـود با قدردانی خوش آمدید گفته افـزودند: "به برکت روحانیت مولانای بزرگ، اعضای متعهد خانـۀ فرهنگی "مـولانا"، با وجدان بیدار و تکیه بر حقانیت و معقولیت، متحدانه و اندیشمندانه در بیدار ساختن نیروهای معنوی و ترویج فرهنگ اصیل و پارینه خدمت می نمایند."
سپس، قسمت دوم پـروگرام بزم غـزل با موسیقی آغاز گردید که در آن هنرمندان مرکز آموزش موسیقی و میهمانان دعوت شده هر یک محترمین: جمشید، میرویس، مجید قیام، حامـد نیازی، عـزیز گمـان، داود فقیری، رامین باختری، تمیم و مژده جمالزاده، آهنگ های دلنشین اجرا نمودند که هر یک از طرف حاضرین با گرمی و صمیمیت استقبال گردیدند.
در اخیر، یک منبع خانۀ فـرهنگی "مولانا" گفت: "خوشبختانه در این شهر، شاعران و هنرمندان زیاد وجود دارند که هر یک آن آرزوی خدمت به خانـۀ فـرهنگی "مولانا" را دارند. با حضور ده ها تن میهمانان در این پروگرام، 35 تن از شاعران، هنرمنـدان و نوازندگان نیز به مقصد به نمایش گذاشتن استعـداد و هنر شان تشریف آورده بودند. بهرحال، متأسفانه همه نتوانستند شعر و آواز بخوانند که آنها را به پروگرام بعـدی بزم شعر وغزل که ازطرف کمیتۀ جوانان خانـۀ فـرهنگی "مـولانا" به رهبری هنرمنـد پر آوازۀ کشور ما، مـژده جمالـزاد بروز 7 نوامبـر در همین محـل برگزار خواهـد گردید، دعوت خواهند شد."
در برگزاری این پروگرام باشکوه، سهم محترم حاجی بریالی، تاجر ملی کشور ما قابـل یاد آوری است. محترم حاجی بریالی، با در اختیار گذاشتن سالون شان با تمام تزئینات آن بطور رایگان در خدمت خانـۀ فرهنگی"مولانـا"، وعــدۀ همکاری همیشگی به منظور دوستی و همبستگی  و حفظ  فرهنگ افغانی را ابراز نمودند.
در ختم پرو گرام، با چند تن از اشتراک کنندگان، مصاحبه های انجام دادیم که قسمت های آنرا تقدیم شما فرهنگ دوستان عزیز می نمائیم.
محترم دستگیر سخی زاده، مشاور حقوقی در وزارت صحت عامـه کانادا، گفت: " خوشبخت استم که امروز در میان جمعیّت بزرگ فرهنگی اعم از شاعران، نویسندگان وهنرمندانی که آنها همه افتخار و ثروت معنوی کشور عزیز ماست، در خانـۀ فرهنگی مولانا قرار دارم.  من عمل متفـقانۀ این مهـد فرهنگی را ستوده امید میبرم تا دیگر هموطنان مهاجر ما نیز از این تجارب در امر انسجام وهمبستگی هموطنان، استفاده نمایند."
محترم عبدالله، یکتن از میهمانان از کشورازبیکستان گفت: "من در حیات خود، بار اول به چنین اجتماع بزرگ فرهنگی مواجه شدم. من در آغاز به این فکر نمی کـردم که فیصدی بیشتر اشتراک کنندگان، در پروگرام بزم شعر غـزل و موسیقی سهم بگیرند.  این عمل، بلند بودن مدنیت برادران افغان را نشان میدهد. من کامیابی بیشتر آنها از خداوند آرزو میدارم."
خانم پروین اشرفی، رئیس کانون فرهنگی ایرانیان، گفت: " از مدت سه سال به این طرف گاه گاهی به محافل خانـۀ فرهنگی "مولانا" به رهبری برادر فرهنگ دوستم، محترم مجید قیام، اشتراک می کنم. افتخار می کنم که زبان مشرک با اعضای این کانون فرهنگی دارم واز تجارب آنها استفاده می نمایم. از خداوند کامیابی و سرافرازی این هم فرهنگیان عـزیز را ارزو دارم."
محترم حامد نیازی، هنرمند خوش آواز گفت: "من احترام بی پایان به استاد محترم مجید قیام، دارم. او انسان محترمی است. باور دارم که به همّت رهبری محترم مجید قیام، خانـۀ فـرهنگی "مـولانا" افتخار ما است و خواهد بود."
 
امان معاشر خبرنگار آزاد