آرشیف

2015-1-16

محمد حسن حکیمی

سخنرانی دیروز من به نماینده گی از جامعه مدنی درمحفل وزیر داخله درغور

 
 
مجاهد و همسنگر وفادار قهرمان ملی کشور شهید مسعود کبیر، جناب آقای محمدی،  وزیر داخله جمهوری اسلامی افغانستان  و همراهان محترم شان، هیات رهبری مقام ولایت،  رییس  و اعضای محترم شورای ولایتی، روأسای ادارات دولتی، افسران و سربازان دلیر قوماندانی امنیۀ غور ، اعضای جامعۀ مدنی ، اهل کسبۀ شهر و تمام حضار محترم ، السلام وعلیکم و رحمت الله.
تشریف آوری جناب  وزیر صاحب را  به  ولایت باستانی و صلح دوست غور خوش آمدید و خیرمقدم  می گویم.  مردم غور در  ده سال گذشته ، همواره همکار و حامی دولت بوده  و از تمام  برنامه های نیک  و مفید دولت پشتیبانی کرده اند و در همه  پروسه های ملی،  اشتراک فعالانه داشته اند. مردم غور باور دارند  که جمهوری اسلامی افغانستان  در این  ده سال دست  آورد ها و پیشرفت های چشمگیری داشته است که باید حفظ شود  و ادامه یابد واین دست آوردها به هیچ بهانه ای  ازدست نشود و معامله نگردد.   شکی  وجود ندارد که دولت در این ولایت نیز  کارهای  خوب و موثری  انجام داده  است ؛ اما این کارها در عرصه بازسازی و اقتصادی و دیگر عرصه ها ، هرگز کافی و قناعت بخش نبوده است.  به طور نمونه،  اسفالت شاهراه کابل – غور  و غور – هرات و اعمار بند برق  پوزه لیچ ، از خواسته ها وپیشنهادهای  همیشگی مردم و دولت محلی غور بوده  است که متاسفانه در این ده سال در  مورد آن اصلا  توجهی صورت نگرفته  و باعث نارضایتی و دل دردی  ملت  گردیده است.
طوری که همه می دانیم،  تفکر طالبانی  واندیشۀ  ویرانگری ، در ولایت غور هیچگونه  ریشۀ اجتماعی ومرد می  ندارد  واین سرزمین پر افتخار ، در زمان طالبان ، یکی از سنگر های محکم مقاومت مردم افغانستان را تشکیل می داده است.  اگر اوضاع امنیتی  ولایت در  دو/ سه سال اخیر  رو به وخامت گراییده است ، علت  اصلی آن ، در حقیقت  نارضایتی مردم از شیوه های حکومتداری محلی  و اختلافات ذات البینی و قومی قوماندانان و تفنگداران بوده است. حکومتداری خوب ، ایجاب می کند که پایه های دولت ، روز به  روز استحکام یابد و  ریشه های کسانی که علیه  دولت فعالیت می کنند،  آهسته آهسته تضعیف شود ؛ اما با کمال تأسف که  دولت ِغور  در این  اواخر ، خود باعث رشد وتقویت قوماندان سالاری گردیده  و به انواع مختلف ، زمینه ساز قدرت یابی آنها شده است و در نتیجه ، نقش مردم و ملت  را  هر روز ضعیف تر وضعیف تر ساخته است.
جامعۀ مدنی غور،  باور دارد که  دولت  باید به جای تقویۀ کسانی  که مخالف صلح و آرامش کشور هستند ، نهادهای مانند شورای ولایتی ، شوراهای انکشافی ، نهادهای مدنی ، شورای شهر، رسانه های مستقل  وغیره  را تقویت و حمایت نماید.
جامعه مدنی غور،  هماهنگ  با  قوماندانی امنیۀ غور  از  وزارت محترم داخله تقاضا می کند  که  تشکیل پولیس ملی ، باید در مرکز و ولسوالی ها ازدیاد  یابد تا از منافع مردم و دولت به صورت  درست دفاع صورت گیرد.  جامعۀ مدنی غور از همینجا  ودر پیشگاه تاریخ ، مخالفت شدید خویش را با  ایجاد پولیس  اربکی اعلام می نماید. قوماندانان محلی  در تمام حوادث سی سال اخیر،  دخیل هستند و یکی از مشکلات اصلی ما،  خصومت های ذات البینی همین افراد می باشد. تجهیز و تسلیح یکی ازین قوماندان ها باعث  ناراحتی جناح  های دیگر گردیده و به  درگیری ها و خونریزی های بسیاری منجر خواهد شد.
در اخیر جامعۀ مدنی غور به صورت مشخص دو خواسته و پیشنهاد خویش را خدمت جناب وزیر صاحب اعلام می نماییم.
1- ما از وزارت محترم داخله وسایر نهادهای مربوط ، می خواهیم که هیچگاه باعث تقویۀ قوماندانان وجنگسالاران نگردیده ؛ بلکه با جدیت و ارادۀ محکم در صدد خلع سلاح وتضعیف کسانی باشد که باعث بی امنی و قتل وکشتار مردم می گردند وپایه های دولت را تضعیف می سازند.
2- ما از وزارت محترم داخله می خواهیم که تشکیل پولیس را در مرکز ولایت و ولسوالی های مربوطه ازیاد بخشیده و از ایجاد  پولیس اربکی  جلوگیری به عمل آورند در غیر آن مشکلات بسیاری در این ولایت خلق خواهد شد و کنترول اوضاع به زودی از دست دولت خارج خواهد گردید.
یکبار دیگر تشریف آوری  وزیر صاحب را خیر مقدم گفته برای شان در راه خدمت  به افغانستان و رشد و تقویۀ  پولیس ملی ، از خداوند بزرگ توفیق مزید استدعا دارم.  و من الله توفیق
 

 باز دید بسم الله محمدى  وزیر داخله جمهوری اسلامی افغانستان از ولایت غور
 
باز دید بسم الله محمدى  وزیر داخله جمهوری اسلامی افغانستان از ولایت غور
 
باز دید بسم الله محمدى  وزیر داخله جمهوری اسلامی افغانستان از ولایت غور
 
باز دید بسم الله محمدى  وزیر داخله جمهوری اسلامی افغانستان از ولایت غور
 
باز دید بسم الله محمدى  وزیر داخله جمهوری اسلامی افغانستان از ولایت غور