آرشیف

2020-1-5

احمد سعیدی

رویا رویی جمهوری اسلامی ایران با ایالات متحده امریکا

همزمان با کشته شدن جنرال قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس بیرون مرزی ایران نقل و انتقالات بی سابقه نظامی از پایگاه های  آمریکا در خاورمیانه آغاز گردیده. کشتی های جنگی، هواپیماهای غول پیکر در میدان های هوایی عراق، کویت، دوحه در حالت نقل و انتقال اند.
امریکا میداند که ایران بخاطر کشته شدن جنرال سلیمانی بی‌تفاوت نخواهد ماند. در هر نقطه دنیا که بتواند منافع امریکا را هدف قرار خواهد داد.
همزمان با کشته شدن قاسم سلیمانی آیت الله علی خامنه ای رهبر مذهبی ایران  اسماعیل قاآنی، را جانشین قاسم سلیمانی تعین کرده است نسبت به جنرال سلیمانی اسماعیل قا آنی از شهرت کمتری بر خوردار است اما گفته میشود سالیان درازی معاونیت جنرال سلیمانی را عهده دار بوده است.
جنرال سلیمانی نسبت به هر کس دیگری از یاران وفادار رهبر مذهبی ایران خامنه ای بود  در عکس العمل با کشتن جنرال قاسم سلیمانی آیت الله خامنه ای طی پیامی گفته است که انتقام سختی در کار خواهد بود.
رهبر جمهوری اسلامی در پیام خود ضمن تمجید از شخصیت قاسم سلیمانی گفته است که با رفتن او کار او و راه او متوقف و بسته نخواهد شد.
علی خامنه ای وعده داده است که  انتقام سختی در انتظار کسانی است که حمله برجان سلیمانی را انجام دادند.
به گفته خامنه  ای قاسم سلیمانی چهره‌ بین‌المللی مقاومت است و همه‌ی دلبستگان مقاومت خونخواه اویند. همه‌ دوستان ‌ و نیز همه‌ی دشمنان – بدانند خط جهاد مقاومت با انگیزه‌ی مضاعف ادامه خواهد یافت.
 
از طرف دیگر به تازه گی دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا گفته است ما تا هنوز گروگان گیری 52 دپلومات امریکایی را در ایران فراموش نکرده ایم  ایران هر اقدامی را که علیه امریکا انجام دهد همزمان امریکا 52 هدف را در جمهوری اسلامی ایران نشانه خواهد گرفت به گفته ترامپ حملات ما خیلی سریع و سخت خواهد بود تا هنوز هیچ کس بطور دقیق نمیداند که رویا رویی ایران و امریکا بکجا خواهد کشید .
 
اما به عقیده من جمهوری اسلامی ایران بزودی دست به یک واکنش سریع نخواهد زد که از عهده رهبری و مدیریت آن بر آمده نتواند اما دور از امکان نیست که اگر  کشور های دنیا در این مورد توجه همه جانبه ننمایند و این هر دو کشور از خویشتن داری  کار نگیرند نمی توان رد کرد که جنگی بزرگ در راه است، جنگی که شاید ایران به طور مستقیم در یک سوی آن قرار نداشته باشد؛ اما نیرو های  نیروهای نیابتی قدرتمندی که ایران  در منطقه بخصوص در شرق میانه  دارد که این نیرو ها میتوانند زمینه فعالیت را برای حضور ظامی و سیاسی امریکا در منطقه تنگ بسازند. جمهوری اسلامی ایران میتواند توسط حزب الله در لبنان، حشدالشعبی در عراق، انصارالله در یمن توان آنرا دارد تا یک جنگ نیابتی و دراز مدتی را علیه حضور امریکا در خاور میانه ادامه دهد.
ر دو کشور هم امریکا و هم ایران در جمهوری اسلامی افغانستان دوستان و دشمنانی دارند میتونند از دوستان به نفع خود و از دشمنان علیه شان نیز استفاده خواهد شد. همه میدانند جمهوری اسلامی ایران سیاست خارجی منحصر به خود را دنبال میکند گرچه خوشبختانه با این وضعیت پیش آمده بین دو کشور نه تنها دولت افغانستان بلکه اکثریت کشور های دنیا ایران و امریکا را تشویق به خویشتن داری نموده اند بطور مشخص دولت افغانستان خواهان حفظ روابط خود با کشورهای منطقه و جهان بشمول ایران گردیده است.
از سوی دیگر به باور من ادامه  تشنج و رویا رویی ایران و امریکا بدون تردید بعد از صدور اعلامیه طالبان که بخاطر کشته شدن قاسم سلیمانی صادر کرده اند و در اعلامیه چنین آمده است…
 
( با تاسف فراوان اطلاع یافته‌ایم که جنرال قاسم سلیمانی در حمله نیروهای وحشی آمریکایی به قتل رسیده است. انا لله و انا الیه راجعون.
از بارگاه خداوند متعال برای این مجاهد بزرگ جنت الفردوس و برای خانواده و متعلقین او صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت داریم.
بر اساس این بیانیه، امارت اسلامی افغانستان تاکید می‌کند که جهاد در برابر وحشی‌گری و اشغالگری آمریکا در افغانستان ادامه دارد.
طالبان خاطرنشان کرده اند: برخورد آمریکا پس از قتل جنرال سلیمانی و وحشت ترامپ از به عهده گرفتن مسئولیت این قتل نشان می‌دهد که آمریکا ناتوان تر از هر زمانی است.)
آگاهان سیاسی به این باور اند بعد از آنکه طالبان حمله بجان قاسم سلیمانی را محکوم کرده اند دور از امکان نیست که امریکا  در سیاست خود با طالبان تجدید نظر نماید. و پروسه صلح با طالبان مورد تجدید نظر قرار گیرد
احتمالآ امریکا موضعگیری های سیاسیون افغانستان و کشور های دیگر بشمول طالبان را در پیوند به این حادثه را زیر نظر دارد حتی امکان آن میرود که امریکا مانند 11 سپتامبر اعلان نماید که هر کی با ماست دوست ماست هر کی با ما نیست دشمن ماست، امیدوارم  در تقابل و رویا رویی امریکا و ایران افغانستان میدان نبرد قرار نگیرد رهبران سیاسی افغانستان از همین لحظه هوشیار و بیدار باشند دوری از تشنج باید با در نظرداشت منافع ملی افغانستان خط سرخ رهبران افغانستان باشد حمایت از این و از آن هم در کوتاه مدت و هم در دراز مدت به نفع افغانستان نیست، لحظات که جملات و کلمات آخر این یاداشت را مرتب مینمودم اطلاع یافتم که پارلمان عراق نیز طی نشستی میخواهد به خروج قوت های نظامی امریکا از عراق رای مثبت بدهند.

نتیجه :
اگر آیت الله سید علی سیستانی و مقتدی صدر رهبران پر قدرت مذهبی در عراق و آیت الله علی خامنه ای  رهبر مذهبی  در ایران بعد از کشته شدن جنرال قاسم سلیمانی فتوای جهاد علیه امریکا را صادر نمایند جنگ با در نظرداشت باور های مذهبی  بخصوص در شرق میانه و مناطق دیگری از دنیا علیه منافع امریکا زیاد خواهد شد ، به شهادت تاریخ علمای شیعه در طول تاریخ عراق و ایران حرکت های اعتراض آمیز فراوانی علیه استبداد انجام داده اند که تشریح آن از حوصله این نوشته بدور است.