آرشیف

2020-1-7

محمد عالم افتخار

خشونت وحشیانه و خشونت تکنولوژیک و «خشونت مقدس»

با درود و سلام و تمنای سلامتی برای عزیزان!
 
در تدارک نوشتاری پیرامون صحبت های ویدیویی یکی از روشنفکران دینی نامدار و با اعتبار در مورد «خشونت در متون مقدس» بودم که خبر ترور سردار قاسم سلیمانی از رهبران طراز اول نظامی کشور همسایه و همفرهنگ ما ایران؛ در میدان هوایی بغداد عراق؛ توسط امریکا؛ مانند آذرخش دنباله دار به غرش آمد .
تا هنوز سروصدای بی پیشه این توفان خبری و اطلاعاتی  اندیشه بر انگیز و نگرانی افزا سرِ خوابیدن ندارد.
شاید یکی از تبعات خیلی کوچک این فاجعه هولناک؛ همین است که بسیاری ها و به ویژه اهالی فکر و تدریس و آموزش و روشنگری را در جهان کمتر میگذارد که در گستره های متفاوت از سیاست های ابلیسی و جنگ ها و خشونت های ماورا جانوری جولان دهند و گره از سایر کلافه های دنیای بشری بگشایند.
اذعان میکنم که شور و شر کر کننده و مختل ساز مشاعر این رویداد؛ مرا نیز کلافه کرد و در اوایل به نظرم می آمد که این تحققی دیگر از نظر دکتور نوام چامسکی فیلسوف و زبانشناس و دانشمند گرانسنگ معاصر امریکایی است که در مورد دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا؛ ابراز داشته بود:
 "آنچه در مورد دونالد ترامپ میتوان پیشبینی کرد؛ پیشبینی ناپذیر بودن اوست!"
چرا که به تصریح مکرر در مکرر خود ترامپ و اطرافیانش؛ قاسم سلیمانی و همراهان به دستور شخص ترامپ؛ مورد ضربت پهباد های قاتل امریکایی قرار گرفته و جای در جای خورد و خمیر و خاکستر شده بودند تا جاییکه از قاسم سلیمانی فقط دستی با انگشت حاوی انگشترش برجا مانده بود و بس. چنین چیزی؛ اعتراف محکمه پسند مطابق حقوق بین الملل به تروریسم دولتی و چندین عمل جنایی در همان سطح میباشد که توسط حقوق دانان و صاحب نظران فراوان و از جمله در بنگاه بی بی سی به کرات خاطر نشان گردید.
گفتنی است که سپهبد قاسم سلیمانی 40 ساله مرد میدان ها و جنگ ها بود و به همین خاطر نیز به چنان نام و شهرت کم بدیلی نایل آمد. به ویژه در مورد مردان جنگی میادین گوناگون و هماوردی ها در جغرافیا های مختلف و با نیرو های متنوع آنهم در شرایط حدوداً شهری و پر جمعیت؛ نمیتوان به رزمنده و سلحشور صفات «فرشته بی ازار و بی خطا» قایل شد که قاسم سلیمانی و بلکه کلیه سرداران جنگی تاریخ به ناگزیر چنین بوده اند.
ولی چه خوش مان بیاید و چه نیاید؛ نام و نبرد قاسم سلیمانی عمدتاً علیه نیرو های بی نهایت وحشی و بی نهایت شرور داعش است که در تاریخ سیاسی و نظامی جهان به خط درشت تر و شاید زرین تر ثبت و ماندگار خواهد شد.
البته شخصاً از ورای اخبار در جریان بودم که قاسم سلیمانی در عراق حضور دارد ولی با اینهم اینکه چگونه تمامی اطلاعات حرکت و سکون او به امریکایی ها رسید تا حدیکه با دقت صد در صدی زمانی و مکانی به نابودی اش اقدام نمودند؛ پرسشی بزرگ بود. حال میگویند کسانی دستگیر شده و تحقیقاتی در جریان است!
به هر روی به نظر میرسد امریکا که بی آنهم به حمایت های کار ساز از نیرو های شر جهان امروز و منجمله داعش متهم است؛ با داغ خون قاسم سلیمانی این اتهام بزرگ و بارز را به پیشانی تاریخ و سیاست و کیاست خود تسجیلاً آویخت.
حال اینکه دولت ها و ارتش های امریکا و ایران؛ ظاهراً مصروف چه جنگ سرد شدیدی میان هم اند و به همدیگر چگونه شاخ و شانه میکشند؛ به اهل خبر و نظر مبرهن است . حتی بسیاری ها احتمال میدهند که تصادم نظامی میان دو طرف محتوم بوده و جنگ پهناور منطقوی و حتی «جنگ جهانی سوم» اجتناب ناپذیر است.
ناظران افغانستانی و سایر اقشار مردم نگرانی شدید تری دارند؛ چرا که افغانستان مهد چندین پایگاه نظامی امریکاست و نظامیان ایران قبلاً واضح ساخته اند که در صورت جنگ با امریکا؛ پایگاه های امریکایی در افغانستان و قطر و کویت و عربستان؛ "خاک امریکا شناخته شده و میدان مشروع جنگ" قرار میگیرند و چه بسا به تلی از خاک بدل میگردند.
علاوه بر این فجایع ناشی از جنگ های نیابتی و گوریلایی علیه امریکا در افغانستان و سایر کشور ها؛ از مردمان آنها قربانی های فراوان میگیرد.
مگر درست در میانه این شور و غوغا و بیم و فریاد بود که خبر گذاری ها بیان داشتند که امریکا به طریق دپلومات سویسی "حافظ منافع امریکا" در ایران؛ به جمهوری اسلامی ایران "پیغام" داده است!!!
کم کم آگاهانی از محتوای این "پیغام" پرده برداشتند و آن عبارت بوده است از اینکه جمهوری اسلامی ایران؛ برای خوابانیدن عطش "انتقام جویی " می باید "اقدام متناسب و بالمثلی" کند و نه بیشتر که اوضاع از کنترول بر نیاید. قبل براین اعلام اینکه " ایران در "زمان و مکان مناسب انتقام سختی از امریکا خواهد گرفت"؛ نیز جمعی را به اندیشه انداخته و از جمله افراطیونی در داخل ایران را به انتقاد تند از شورای امنیت ملی ایران ـ اتخاذ کننده این تصمیم ـ وا دار ساخته بود.
با تمام اینها بنده زمانی پاک گیچ و مات و منگ شدم که شایعه (اطلاع گونه) ذیل را برابر دیدگان خود یافتم؛ لطفاً شما هم با قوت هرچه تمامتر بر آن انهماک فرمائید:
اقتباس از صفحه ویبسایت «بالاترین» درست 4 ماه پیش:
 
سردار قاسم سلیمانی با جان بولتون معامله شد – او به زودی در عراق کشته میشود
۶٫۰۶۰ کلیک ۶۷٫۸۶۲ بالابلاگ
 

علائمی دیده میشود که سردار قاسم سلیمانی به عنوان یک فرد تندرو با آمریکا معامله شده و به زودی در عراق به روشی کامل رومانتیک کشته میشود

 

علائمی دیده میشود که سردار قاسم سلیمانی به عنوان یک فرد تندرو با آمریکا معامله شده و به زودی در عراق به روشی کامل رومانتیک کشته میشوددر عوض بولتن در آمریکا کنار گذاشته شده است. به زودی این تیتر زده میشود :* قاسم سلیمانی در راه حرم به فیض شهادت رسید *
تاریخ مصرف قاسم سلیمانی تمام شده است
*

https://www.balatarin.com/permlink/2019/9/11/5167956
 
قابل یاد آوریست که نخستین بار «گزارشنامه افغانستان» متوجه مطلب "بالاترین" شده و مختصری از آنرا انتشار داده بود. اکنون من و شما مانده ایم  و این تصادف! تحققِ صد در صدی یک شایعه فالگیرانه!!!!
با اندکی تآمل؛ فقط میتوان گفت: دنیای «قدرت و سیاست» دنیایی جدا و متفاوت و حتی بسی متضاد با همه دنیا هاست!
البته اینکه قرآن گفته است؛ بدترین جانداران نزد خداوند کر و لال هایی اند که عقل خود را به کار نمی اندازند؛ با در نظرداشت حقیقت «مخاطب محوری و عرب محوری» قرآن در 1400 سال قبل؛ منظور به کار انداختن عقل ها؛ در تو در تو های چنین پیچیده و تار سیاست آنهم در عصر کنونی نبوده و نیست. ولی متآسفانه خیلی ساده و سطحی و سرسری گرفتن مسایل و حوادت و رویداد های سیاسی و به  تبع آن نظامی در جهان امروز؛ نیز زیاد عقلانی و اندیشه و ورزانه و منطقی نبوده است و نخواهد بود.
یک نکته درین معنی؛ گفتیم و همین باشد!
با همین تذکار؛ توجه عزیزان را به ویدیو حاوی مطالب تاریخی تر و دارای جایگاه و پایگاه آینده دار تر؛ از روشنفکر و روشنگر دینی پُر اثر و پُرثمر؛ جناب دکتور عبدالکریم سروش جلب میدارم و در مورد انشاء الله بعداً بیشتر مبادله افکار و تعاطی اندیشه خواهیم کرد:
خشونت در متون مقدس»، دکتر عبدالکریم سروش»
https://www.youtube.com/watch?v=5cgulUlYk-g