آرشیف

2016-6-20

الحاج امین الدین سعـیـدی

حجامت در رمـضـان

حجامت اصطلاحآ به روشي ازخونگيري اطلاق مي شودكه جهت معالجه برخی از امراض بکار می رود . در برخی از انسانها  خون به مرور  زمان  در ناحیه  پشت وکمر ودر نقاط دیګری از بدن جمع شده  که در فرصتهای مناسب به تدریج توسط بدن خارج می شود اما در بسیاری از  موارد ی اتفاق می افتد که  عملیه  افراز  بدن در این زمینه بسیار به کندی  اجرا میګردد ، طوریکه به مرور زمان بر تراکم این خونهای آلوده در بدن انسان بخصوص در پشت افزوده می شود و در نهایت صحت وسلامتی انسان  را تحت تاثیر قرار می دهد . در این حالت است که دست به عملیه حجامت  می زنند .
میګویند عملیه حجامت بيش از ۷۰۰۰ سال در بین بشریت  قدمت  داشته ودین مقدس اسلام هم آنرا تاييد و برای پیروان خویش مورد سفارش قرار داده است .
درمنابع طب اسلام وطب سنتي حجامت به عنوان يكي ازوسایل مهم معالجه ذكرگرديده است وتوسط این طریقه بسیاری  از امراض  مورد تداوی  ومعالجه  قرار میګرد . طب یونانی بدین باور  وعقیده است که حجامت برای  پيشگيری بسیاری از امراض  بخصوص امراض خونی مفید  ومواثر  شمرده میشود . ابو علی سینا معتقد است که توسط عملیه  حجامت حتی  امراض صفرا وسودا نیز  قابل  دفع است وتداوی میباشد.

حجامت در کدام امراض بکار ګرفته میشو د :
همانطوریکه که ګفته شد عملیه حجامت در امراض چون ( هايپرليپيدمي )  (چربي خون بالا)؛ديابت غيروابسته به انسولين ؛دردهاي عضلاتی ؛سردردهاي عصبي ؛وميگرني ؛امراض جلدی مانند مرض  آكنه ؛پسوريازيس ؛آلرژي هاي ناشی از دوا ،ناضی از مواد غذایی، آلرزی های فصلي ؛اعتيادبه مواد مخدر؛ امراض  انسدادي عروق كرونر؛عوارض بعدازيائسگي (منوپوز)دردهاي قاعدگي درزنان ودختران  (ديسمونوره)وبرخي دیګر مریضی های  عفوني ؛هورموني وغدد ، میتوان بکار برد.
بطور کل ګفته میتوانیم  که  عملیه حجامت  دارايي  هیچګونه عوارض جانبی نبوده  ، واګر این عملیه  به صورت تخصصي وفنی مورد استفاده قرار ګیرد ، فایده  آن بیشتر وموثرتر از  دوا های کمیاوی که  توسط طب امروزی  بکار ګرفته  میشود ، میباشد.

حکم شرعی در مورد حجامت:
اګر شخصی روزه دار در ماه مبارک  رمضان بخاطر معالجه وتداوی دست به عمل  حجامت يا خون گرفتن    ( از سر ويا ،انګشت ، ویا ورید ویاهر  عضو  ديگر  بدن بزند ) طوریکه که ګفتیم ، به اتفاق همه علما ء  روزه اش  فاسد نمیګردد . وحکم خویش را بر حدیث ذیل   مستند  می  سازند .
در حدیث شریف از ابن عباس  (رض)  روايت است : « احتجم النبي (ص) وهو صائم»
(پيامبر صلى الله عليه وسلم  در حالى كه  روزه  بود حجامت كرد )( صحيح سنن ابو داود : ۲۰۷۹ )، ( صحيح امام بخاري : ۴/۱۷۴/۱۹۳۹ ) ، (سنن ابو داود ۶/۴۹۸/۲۳۵۵ )

ولى اگر در عملیه حجامت بدن روزه دار   ضعیف  وسست ګردد ، وبیم خطرات بیهوشی را برای روزه دار پیش آورد ، علما ومفسران به بر استناد حدیث ذیل برمکروه بودن آن حکم فرموده اند .
 از ثابت بناني  روايت است « سئل  انس بن مالك  أكنتم تكرهون الحجامة للصائم ؟ قال : لا ، إلا من أجل الضعف »« از انس بن مالك  سؤال  شد آيا  شما  حجامت  را براى  روزه  دار  مكروه مى دانستيد  ؟ گفت نه ، مگر به خاطر ضعف وسستى »( صحيح امام بخاري : (۴/۱۷۴/۱۹۴۰ ) .

خوهران وبرادران محترم !
قابل تذکراست :هستند تعدادی از علمای که طی فتاوی خویش حکم صا در نموده اند که : حجامت کردن در ماه رمضان باعث ابطال روزه است و شخص باید بعد از حجامت تا پایان روز امساک نماید  واستدلال خویش را به این حدیثی  پیامبر صلی الله علیه وسلم مستند می سازند:
 «أَفْطَرَ الحاجِمُ والمَحْجُوم»یعنی: روزه ی حجامت کننده و حجامت شونده هر دو باطل است. ابوداود (2367) وابن ماجه (1679) و الألبانی در صحیح أبی داوود (2074) .
و این رای أحمد وإسحاق وبعضی فقهاء حدیث، و از بعضی صحابة وتابعین نیز روایت شده است.
تفصیل موضوع را میتوانید در « فتاوای نور علی الدرب» (انجمن دایمی مباحث علمی و افتا (10/261- 262) مطالعه فرماید . ولی قول اصح همین است که به حجامت روزه  ابطال نمی گردد.والله تعالی اعلم

پایان
ادرس  ارتباطي : بريښنا ليک :
saidafghani@hotmail.com 
 
تتبع ونگارش :
الحاج امین الدین «  سعـیـدی-  سعید افغانی »
مدیر مرکز مطالعات ستراتــیــژیکی افغان
ومسؤل مرکزفرهنگی د حق لاره- جرمنی