آرشیف

2019-2-6

الحاج امین الدین سعـیـدی

تفسیر «احمد» در کتابخانه بیت المقدس!

مسجد اقصی (مسجدالاقصیٰ)از جمله اماکن بسیار مقدسو اولین قبلهءمسلمانان بود که درشهر بیت المقدس موقعیت دارد. این مکان تاریخی ودینی، توسط حضرت داوؤد علیه السلام اساس گذاشته شد وبعد توسط حضرت سلیمان علیه السلامبه اکمال خودرسید .
رسول الله صلی الله علیه وسلم۱۷ماه بعد از هجرت به مدینه به سمت این مسجد نماز گذراند وقبل از یک سال از هجرت خویش از مکه به مدینه(۶۲۱ میلادی)، از این مسجد به معراج رفت.
این مسجد تا به سالهای ۱۵هجری بحیث کلیسا مورد استفاده قرار میگرفت، ولی با فتح این  سرزمین در عصرخلافت امیر المومنین  حضرت عمر (رض) تبدیل به مسجد شد. این  مسجد بارها مورد تجدید بنا واقع شده است، از جمله در عهد عبدالملک مروان نیز تجدید بنا شده است.
سفر معراج رسول الله صلی الله علیه وسلم  از شهر و از همین مسجدمبارکه  صورت گرفته است .
رسول الله صلی الله علیه وسلم در بارهءاین سفر معجزه آسایخویش به معراج می فرماید :
در حالیکه با  حضرت جبرئیل در حال سیر بودم، ناگهان او مرا در جایى پایین آورد و وپرسید: (اى محمد! نماز بخوان) ودر ضمن گفت: (آیا مى‏دانى جایى که مى‏خواهى نماز بخوانى کجاست؟) در جوابش گفتم نمیدانم: جبرئیل گفت: (این جا، طور سینا است؛ همان جایى که  الله تعالی با پیامبرش حضرت موسى سخن گفت.) بار دیگر حرکت کردیم و به سیر خویش ادامه دادیم. نمیدانم به  چه اندازه مسافت را طی نموده بودیم که جبرئیل بار دیگر مرا از براق پایین آورد و گفت: (این جا نیز نماز بگذار .) بعد از اینکه  نماز خواندم، جبرئیل به من گفت: (اى محمد! مى‏دانى کجا نماز مى ‏خوانى؟«جواب  دادم: » نه؛ نمى‏دانم)جبرئیل گفت:  این جا بیت‏لحماست. بیت‏لحممحلى از بیت‏المقدس است که ان جا حضرت عیسى بن مریم  بدنیا آمده است. 

ادامه مطلب در اینجا