آرشیف

2015-1-16

محمد حسن حکیمی

تظاهرات اعتراضی برای ساخت جاده کابل هـــــــــرات

 

جاده کابل-هرات از مناطق به شدت کوهستانی می گذرد
دهها تن از ساکنان ولایت‌های مرکزی افغانستان در اعتراض به عدم ذکر هزینه طرح ساخت جاده کابل-هرات، در برابر ساختمان پارلمان تظاهرات کردند.
احمد سعیدی دیپلمات سابق و تحلیلگر مسایل سیاسی هم در میان تظاهرکنندگان بود و در گفتگو با خبرنگاران حکومت حامد کرزی را متهم به "دروغگویی" در مورد اجرای طرح ساخت شاهراه کابل-هرات کرد.
آقای سعیدی گفت: "حکومت حامد کرزی در سال ۲۰۰۵ سنگ‌بنای جاده‌ای را در میدان-وردک گذاشت که گویا راه بامیان، دایکندی و غور آماده می‎شود، ولی آن را مانند وعده دروغین همیشگی فراموش کرد."
او افزود که حکومت خلاف قانون اساسی، به مساله "توسعه متوازن" توجهی نکرده است. آقای سعیدی هشدار داد که اگر دولت هزینه ساخت این شاهراه را در طرح بودجه سال ۱۳۹۲ شامل نکند، ساکنان ولایت‎های مرکزی به تظاهرات خود ادامه خواهند داد.
شماری از نمایندگان این ولایت ها در پارلمان به تایید درخواست تظاهرکنندگان سخن گفتند و تاکید کردند که تا زمانی که دولت پولی برای ساخت این جاده در نظر نگرفته، از تایید بودجه سال ۱۳۹۲ خودداری خواهند کرد.
رقیه نایل نماینده غور در مجلس نمایندگان گفت: "در طول ده سال گذشته با توجه به کمک‎های مالی که از کشورهای کمک‎کننده به افغانستان سرازیر شده، کمترین توجه به ولایت‎های محروم شده و از جمله غور، بادغیس، بامیان، دایکندی و هرات هستند."
او افزود: "پروژه گردن دیوار-چغچران و چغچران-هرات مطابق دو حکم رئیس جمهوری همیشه در برنامه گرفته شده و نمایندگان این پنج ولایت همه ساله تلاش کرده‎اند که اگر کشوری نمی‎خواهد که این پروژه را حمایت کند و پول بدهد، حکومت افغانستان باید از منابع داخلی مبلغی را در نظر بگیرد."
خانم نایل افزود نمایندگان ولایت‎های مرکزی کشور تا زمانی که دولت برای اجرای این طرح متعهد به اختصاص دادن مبلغ مشخصی که سالانه کمتر از ۵۰ میلیون دلار نباشد، نشود، از تایید طرح بودجه ۱۳۹۲ خودداری خواهند کرد.
اما احمدشاه وحید معاون وزارت فواید عامه افغانستان به بی‎بی‎سی گفت که کار بررسی و طراحی این جاده رو به اتمام است و کشورهای ایتالیا و جاپان/ژاپن برای اجرای آن وعده کمک کرده‎اند.
او افزود: "در مورد قسمتی از این راه از هرات تا چغچران به طول ۱۶۰ کیلو متر را ما از طرف کشور ایتالیا تعهد پولی داریم… برای حدود ۱۵۰ کیلو متر دیگر از طرف کشور جاپان تعهد پولی وجود دارد. اگر در سال آینده پول در اختیار ما قرار بگیرد، کار در این دو بخش عملا آغاز می‎شود."
آن گونه که آقای وحید گفت، ساخت این جاده ۷۰۵ کیلو متر طول و به ۴۵۰ میلیون دلار نیاز دارد. او افزود که حکومت در تلاش به دست آوردن منابع مالی لازم برای ساخت این جاده است.
پیش از این حکومت افغانستان به کمک کشور ایتالیا بخشی از این شاهراه را از میدان شهر، مرکز ولایت میدان وردک تا منطقه بهسود اسفالت کرده و حکومت برای اسفالت چهل کیلو متر دیگر این جاده حدود ۲۵ میلیون دلار از منابع داخلی اختصاص داده است.
ساخت این جاده از طرح‌های حدود پنجاه ساله افغانستان است که ساخت آن چند بار عملا آغاز شده اما تکمیل نشده است.
در سال ۱۳۸۴ حامد کرزی، رئیس جمهوری اجرایی شدن آن را رسما اعلام کرد، ولی کار آن پیشرفت چندانی نداشته است.
این جاده کابل را از طریق ولایت‎های میدان-وردک، بامیان، دایکندی و غور به هرات در غرب افغانستان وصل می‎کند. این راه حدود چهارصد کیلو متر کوتاه‌تر و از لحاظ آمنیتی امن‎تر از راه کابل-قندهار-هرات است.