آرشیف

2020-2-1

احمد سعیدی

تبصره ای در مورد سقوط هوا پیمای نظامی امریکا در غزنی

 

روز گذشته یک فروند طیاره در ولایت غزنی سقوط داده شد گفته میشود که این طیاره از نوع بمباردیر E-11A نیروی هوایی امریکا بوده است.
وزارت دفاع امریکا طی اعلامیه ای گفته است ما در مورد سقوط طیاره امریکایی در افغانستان مصروف تحقیق و بررسی هستیم، گرچه در لحظات نخست که این طیاره سقوط کرده بود بعضی از خبر گزاری ها به نقل از مقامات ولایت غزنی گفته بودند که یکی از طیارات ملکی آریانا سقوط کرده است اما الحمد و الله بعداً ثابت شد که حقیقت چیزی دیگری بوده ، از سوی دیگر با گذشت یک ساعت از این حادثه گروه طالبان با صدور بیانیه‌ای مسئولیت سقوط این هواپیما را پذیرفته اعلام نمودند که تمام سرنشینان این هواپیما کشته شده‌اند.

 

از طرف دیگر به گفته شاهدان عینی ساعت 1:30 بعد از ظهر روز گذشته این طیاره در منطقه سدوخیل ولسوالی ده یک ولایت غزنی سقوط کرده و همه سر نشینان آن کشته شده اند در ضمن سخنگوی طالبان  ادعا دارد که ما در ولایات دیگر  از جمله هلمند، بلخ و برخی مناطق دیگر افغانستان نیز تعدادی از طیارات نظامی را سقوط داده ایم.

 

بعضی ها به این باور اند که شاید به تازه گی مخالفین دولت افغانستان به سلاح های ضد هوایی نیز دسترسی پیدا کرده باشند. به باور من این موضوع وظیفه ارگان های امنیتی و کشفی است که آیا گروه طالبان به سلاح ضد هوایی دسترسی پیدا کرده اند یا خیر، اگر پیدا کرده اند این سلاح ها را کدام کشور چطور و در کجا به دسترس گروه طالبان قرار داده است.

 

حکومت افغانستان در این مورد چه پلان های روی دست دارد حالا که طالبان مسئولیت سقوط این طیاره را به عهده گرفته اند ادامه مذاکرات خلیلزاد با طالبان ادامه خواهد یافت یا  دونالد ترامپ بخاطر سقوط این طیاره تویت دیگری خواهد کرد مذاکرات را لغو خواهد نمود یا بازی دیگری در راه است که ما تا هنوز نمیدانیم با این سیاست های دو پهلو که از یک طرف مذاکره بخاطر صلح و کاهش خشونت ادامه دارد و از طرف دیگر کشتن و بستن بشمول سقوط چرخبال ها با شدت ادامه دارد این سیاست ما را بکجا می رساند آیا مسئولین دولت افغانستان و مقامات امریکایی اسپ سیاست را چپه سواری نمیکنند بیایید برای یک لحظه بخاطر منافع ملی و نجات کشور از این بن بست سیاسی فکر کنیم از خود کامگی و لج بازی های طفلانه صرف نظر کنیم.

 

به باور من به گفته شاعر توانا(  صوفی عشقری )

 

به اين تمکين که ساقی باده در پيمانه می ريزد

 رسد تا دور ما ديوار اين میخانه ميريزد

گرفتی چون پی مجنون زرسـوايی مرنج ايدل

 که دايم سنگ طفلان بر سر دیوانه ميريزد