آرشیف

2017-5-2

عصمت الله راغب

تاکید غنی مبنی برآمدن حکمتیار دست کم دو هدف دارد
آوردن حکمتیار به حکومت وحدت ملی با تاکید بیش از حد اشرف غنی پیش از اینکه فایده ملی داشته باشد، فایده قومی اش برای خودی غنی بیشتر است. غنی و حکمتیار که هردو از لحاظ قومی غلجایی اند با آمدن حکمتیار نقشه غنی این خواهد بود که در ابتدا بتواند عمداً دو کار را انجام دهد. اول مقابله با پشتون های دررانی و دوم مقابله با حزب جمعیت اسلامی . در طول تاریخ یکی از دلایل حفظ قدرت در یک خاندان آنهم درانی بیشتر از همه بعد اشرافیت نسبی بخود داشت و سران درانی به هیچ صورت انتظار نداشتند که نه سایر اقوام و نه از درون قوم پشتون کسی دیگری قدرت را از ایشان تصاحب کند، اما زمانی که درانی ها در برابر انتخاب بد(غنی) و بدتر(عبدالله) قرار گرفتند لابد اشرف غنی را برگزیدند. اکنون غنی با استفاده از فرصت پیش آمده تلاش دارد تا این قدرت را برای سالهای طولانی در خاندان غلجایی حفظ کند که با پیوستن حکمتیار این زمینه بیشتر از پیش مهیا خواهد بود. این درحالیست که سران قوم درانی همچنان از آمدن حکمتیار و ابقای قدرت در خاندان غلجایی نیز نگرانی های خود را دارند، روی همین ملحوظ بار بار از برگزاری زود هنگام انتخابات و سودمند نبودن حکمتیار به صلح افغانستان تاکید کردند، اما سودی را به همراه نداشت.
از سویی هم حزب جمعیت اسلامی یکی دیگر از رقیبان سرسخت غنی بحساب می آید، غنی که خودش سیکولار است فرصت کار و مبارزه با اسلامگرا ها را در جامعه سنتی کمتر دارد، اما در این میان غنی کمتر چانس مقابله با جمعیت اسلامی را در افغانستان داشت و دارد، اگرچند برای تضعیف جمعیت کارهای بزرگ و مهم را انجام داد، اما در این فرصت اگر تغییر در پیش نیاید غنی بازی را با استفاده از حکمتیار برای همیش به نفع خودش تمام خواهد کرد و بعید نیست که جنازه همیشگی جمعیت را با امامت حکمتیار بخواند.
از طرف دیگر به نظر می رسد حکمتیار با این همه غیابت صغرا و کبرا هنوز با همان فکری سی سال پیش درمیان هوادارانش ظهور کرده است که با هرنوع دست آوردهای دموکراسی سری مخالفت دارد. من فکر می کنم آمدن حکمتیار به آن میزان که غنی آنرا بزرگ جلوه می دهد روی تامین صلح در افغانستان تاثیر نخواهد داشت، اما اگر فکر این آقا نسبت به دست آوردهای دموکراسی و حقوق بشر تعویض نشود ممکن بجای صلح بحران زا هم باشد.

راغب
12ثور