آرشیف

2015-6-19

سید نظام الدین طاهر

بیانیۀ مشترک نهاد های برگزار کنندۀ کنفرانس بین المللی حمایت از صلح و دموکراسی در خاور میانه و افغانستان

 
بنام خداوند هستی بخش صلح و خرد
 
حضور شما مهمانان عزیز و گرامی را در محفل پرشکوه این کنفرانس در هوتل  انترکانتیننل  فرانکفورت آلمان خیر مقدم عرض میکنم و ثانیا از سوی شما مهمانان عالی قدر از برگزار کنندگان  این کنفرانس  اظهار تشکر و سپاس بجا می آورم.
 
مهمانان عالی قدر !
 
  این کنفرانس به ادامه سلسله کنفرانس های صلح در افغانستان تدویر یافته است با یک قدمی بالاتر، جهانی تر تحت عنوان" کنفرانس  بین المللی حمایت از صلح و دموکراسی در خاور میانه" که جهان بشریت خصوصا مردم خاور میانه برای بدست آوردن آن فداکاریها نموده اند وعزیزان شانرا از دست داده اند . بنا براین از این مقام  برای شهدای تمام تاریخ انسان خصوصا خاور    میانه  و افغانستان عزیز درود می فرستیم و به بازماندگان شان تسلیت عرض میکنیم.
 
دوستان محترم !
 
ما به این نتیجه رسیده ایم که  صلح صدای خدا است که از متون مقدس و از حلقوم عقلاء،خردمندان و از اعماق وجدان های پاک می تراود. بشر در هزارۀ سوم، صلحی را می خواهد که در پیش زمینه های آن عدالت انسانی و آزادی بشر از بند بندگی غیر خدا حقوق بشر و دموکراسی درآن لحاظ شده باشد .
 
بلی:
 
صلحی که شرافت انسانی از مقام بالایی برخوردار باشد ، صلحی که تبعیض یعنی آپارتاید ، اختناق اجتماعی، استبداد مذهبی، شکنجه انسان بدست انسان ، محرومیت و فقر در آن نباشد. همه از حقوق مادی برخوردار باشند با این تفاوت که حقوق زنها بیش از مرد ها مراعات شود به خصوص در خاورمیانه که تا هنوز سلطۀ مرد سالاری بر زنها قابل انکار نیست.
 
در تمام کنفرانسها اعلام کردیم که ما صلح را در مبارزه و مقابله با جنگ طرح نمیکنیم چون جنگ ریشه های سیاسی و اقتصادی دارد، مهار جنگ از توان ما بیرون است. ما با این کنفرانسها نمی توانیم با جنگ مبارزه کنیم ، ما نمی توانیم سرطان جنگ را از بیکرۀ جامعۀ انسانی ، کالبد شگافی کنیم و آنرا ریشه کن کنیم. اما می توانیم به تمام طرفهای درگیر جنگ توصیه کنیم و از طریق رسانه ها و شبکه های تلویزیونی به تمام سران کشور های خاور میانه 
  
اعلام کنیم که بر ملت های شان ستم نکنند ، هر جفای بر مردم ، صلح را در جهان تهدید میکند،  منشور حقوق بشر را که عالی ترین محصول تفکر بشر است، خدشه دار می سازد ، صدای عدالت انسانی را در گلوها خفه می سازد ، کاخهای تمدن ، پایگاه های علم و دانش را و تمام ارزش های جهانی ، اعتقادی و باور های انسانی را به معرض مخاطره قرار میدهد.
 
ما به این باور هستیم که صلح و دموکراسی با هم  خویشاوند هم هستند. نه صلح و جنگ ، جنگ از خاندان دیکتاتوری است.ما می خواهیم بگوئیم که بیائید، ای صلح جویان جهان در هر کجائی که هستید، دست در دست هم بدهیم ، آدرس های صلح را به همدیگر تبادله کنیم . فیس بوک ها ، وبلاگ ها ، و وبسایت ها و شبکه های صلح تأسیس کنیم.
 
انجمن های صلح، انستیتوت های صلح ، مراکز صلح و مردم صلح دوست را بشناسیم. صلح را در میان خانواده های خود ، در شهر های خود ، در کشور های که زندگی میکنیم و در میان مردم منطقه، خاور میانه و جهان توسعه دهیم.
 بشر در دامن طبیعت با فطرت صلح متولد شده است نه جنگ، جنگ بر او تحمیل شده است.
شما نگاه کنید ، آلمان ، هلند و نروژ که نهاد های ما ازین کشور ها در فرانکفورت گرد هم آمده اند  کشور های صلح و مهد دموکراسی هستند . و بعضی شهر ها مانند دوبی که مثل ستاره در خاور میانه می درخشد، پتانسیال صلح و دموکراسی آن قابل اعتماد است. اینها سرمشق اند برای ما که در افغانستان و خاورمیانه برای حمایت از صلح و دموکراسی تلاش کنیم.
 
ما به این باور هستیم  تا صلح و دموکراسی نباشد ، موسسات خیریه قادر به امداد رسانی درمیان مردم نیستند. ما چند  موسسات خیریه با همین باور جمع شدیم و با تشکر از خداوند و به همکاری حلقات دیگری از شخصیتها فرهنگی و اجتماعی برای تلاش بخاطر توسعۀ صلح و دموکراسی این کنفرانس را راه  انداختیم تا هر کی هرچه در مورد توسعه و حمایت از صلح و دموکراسی در خاور میانه و افغانستان ذخیره دارد بگوید. من خودم از کشور های دیگر زیاد نمیدانم . از افغانستان میدانم که برای تطبیق صلح و دموکراسی ما در افغانستان فرسنگها فاصله داریم .
 
این شما و این هم سکوی فریاد برای صلح و دموکراسی ، و توصیه میکنم که حمله به شخصیت های حکمی و حقیقی و حتی سران دولتها که از روی احساساتی و غیر منطقی  باشد ، مسولیت  به گویندگان آن بر میگردد،  ما برگزار کنندگان درین زمینه هیچ گونه مسؤولیتی را قبول نداریم.
 
قابل ذکر است که از سوی دوستان پیشنهاد شده بود که این کنفرانسها یک مقدار تحقیقی و تخصصی باشد. برای این منظور کسانی که پیرامون کشور های خاور میانه صحبت میکنند ، افغانستان و عراق ، افغانستان و قطر ، افغانستان و مصر ، افغانستان و الجزائر ، لیبی و تونس را داریم  و از نظر تخصصی افغانستان و ترکیه را داشتیم که متأسفانه تشریف نیاوردند و اما امروز از نظر تحقیقی و تخصصی افغانستان و بحرین را داریم.
 
امید است کسانی که در آینده در مورد حمایت از صلح و دموکراسی در خاور میانه همایش و نشست تشکیل میدهند در مورد افغانستان و سایر کشور های خاور میانه بطور تخصصی و تحقیقی نیز عنایت داشته باشند .
 
 همچنان از همکاران   فدراسیون صلح جهانی ، حضرت شیخ محمد "حاتمی"کفیل پارلمان عراق و مولانا رفیق "روشن علی"عضو شورای علمای اسلامی در هالند  که  در همایش امروز ما شرکت فرمودند قلبا و قبلا اظهار تشکر و امتنان داریم .
 
در پایان این گفتار تأکید میکنم سعی کنیم گلهائی را که عطر صلح و دموکراسی از آن به مشام می رسد ، پهلوی هم بچینیم تا باغچه های از صلح داشته باشیم و با قرار دادن باغچه های صلح در کنار هم انشاءالله گلستانهای از گلهای معطر صلح و دموکراسی در خاور میانه و در سراسر جهان داشته باشیم .
 
شاد و با نشاط و در راه تحکیم صلح و دموکراسی در هر کجایی که هستید موفق باشید .
 
دکلمه   از  :    نکته دان
  
فرانکفورت  25 /2/2012