آرشیف

2020-1-7

احمد سعیدی

اگر جنگی بین ایران و امریکا رخ دهد

به عقیده من اگر جنگ تمام عیار بین امریکا و ایران رخ دهد بزرگترین خسارات را بر علاوه این دو کشور نسبت به افغانستان کشور های خاور میانه متحمل  خواهد شد.
متاسفانه طوریکه دیده میشود بعد از کشته شدن جنرال قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس رهبر حزب حشد الشعبی عراق و تعدادی از همراهان شان توسط امریکایی ها  بحران در خلیج فارس  و تعداد از  کشور های شرق میانه با گذشت  هر روز افزایش می یابد.
صدور قطعنامه توسط پارلمان عراق بخاطر بیرون شدن قوت های نظامی امریکا از آن کشور که بزودی عملی خواهد شد بیرون شدن ایران از پیمان برجام و تعهد ایران بخاطر مقابله با هر نوع  تهدید  امریکا افزایش غنی سازی اورانیوم تهدیدات دوامدار دونالد ترامپ علیه ایران و حمایت برتانیا و اسرائیل از عملکرد های ایالات متحده امریکا یکی پی دیگری تشنج و رویا رویی را افزایش داده است هر دو طرف کوچکترین حرکت علیه یکدیگر را آغاز یک جنگ بزرگ میدانند.
به عقیده من خدا ناخواسته اگر جنگ بین این دو کشور رخ دهد پیامدهای این جنگ احتمالی بسیار شدیدتر از آن است که بتوانیم سناریویی دقیق و خسارات بجا مانده از آن را پیشبینی و تصور نماییم.
به باور من  حتی درگیری نظامی وسیع و همه جانبه میان این دو کشور ممکن است به تغییر شکل خاورمیانه منجر شود و نه‌تنها یک یا دو یا چند کشور عربی بلکه تمام مناطق غرب آسیا و شمال آفریقا را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
ایران با نیروی دریایی قدرتمندی که دارد در قدم اول تنگه هرمز، خلیج‌فارس و حتی دریای عمان را برای نیروهای آمریکایی خواهد بست و از سوی دیگر، نیروی موشکی ایران منافع امریکا را در منطقه نیز زیر ضربه قرار خواهد داد.
امریکا نیز بدون تعلل با قوت تمام نقاط مهم و کلیدی را در داخل ایران و کشور های حامی ایران از جمله سوریه عراق ، یمن را نشانه خواهد گرفت و خسارات هنگفتی به ایران وارد خواهد ساخت تعدادی از دوستان پرسیده اند اگر احتمالاً جنگی بین این دو کشور رخ دهد کدام کشور ها به دفاع از ایران و کدام کشور ها به دفاع از امریکا وارد میدان خواهند شد.
به باور من اگر این جنگ رخ دهد تمام مناطق خاورمیانه درگیر آن خواهند شد، زیرا ایران و ایالات‌متحده دو نقطه مقابل هم در سیاست حاکم در افغانستان و خاورمیانه هستند. به باور من کشورهایی چون لبنان بخصوص حزب الله تحت رهبری شیخ حسن نصرالله، عراق بخصوص حزب حشد الشعبی،که رهبرش ابومهدی المهندس یکجا با جنرال قاسم سلیمانی کشته شده است این حزب در عراق خیلی قدرتمند است و در سال های اخیر در پهلوی قاسم سلیمانی علیه داعش جنگیده است همین حزب که بعضی ها آن را شاخه حزب الله میدانند در سال های اول پیروزی مجاهدین در افغانستان شاخه ای در هرات داشت اما رشد نکرد بعداً آهسته آهسته لشکر فاطمیون زیادتر رشد نمود که در لشکر فاطمیون تعدادی از افغانها پاکستانی ها بخاطر دفاع از حرم زینب به سوریه و حتی بخاطر دفاع از کربلا به عراق فرستاد سوریه ، یمن بخصوص حوثی های یمن  به‌طور طبیعی هوادار ایران هستند و علیه امریکا آنچه که در توان داشته باشند انجام میدهند.
از سوی دیگر کشورهای دیگری چون عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی، بحرین و اسرائیل حمایت خود را از ایالات متحده امریکا اعلان خواهند نمود. قطر تلاش خواهد کرد بیطرفی خود را بشمول افغانستان حفظ نمایند اگر در اختیار خود باشند.
اما نکته مهم در این میان موضع‌گیری کشورهای قدرتمندی است مانند فدراتیف روسیه، چین، هند ، ترکیه، جرمنی ، پاکستان و دیگران که می‌توانند سرنوشت جنگ را تغییر دهند، کشورهایی مانند ترکیه و پاکستان در صورت تجاوز مجدد ایالات‌متحده به غرب آسیا، این دو کشور بخصوص ترکیه حمایت خود را از ایران اعلان خواهد نمود اما پاکستان با در نظرداشت مشکلات داخلی که دارد تلاش خواهد کرد بیطرف بماند روسیه و چین اتحادیه اروپا هند ادامه این جنگ را محکوم نموده و از عواقب ادامه آن به هر دو طرف هشدار خواهد داد.
اما متاسفانه در حالیکه اکثر از کشور ها ایران و امریکا را به خویشتن داری فرا خوانده اند با آن هم از شب گذشته بدینسو پایگاه نظامی آمریکا بنام عین الاسد که بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در عراق،  هدف پنج موشک بالستیک مافوق صوت قرار گرفت  از سوی دیگر وزارت دفاع ایران اعلام کرده،  تمامی پایگاههای شکاری بالستیک و لجستیکی ایران،  با صددرصد آمادگی،  در انتظار فرمان هستند همچنان در حال حاضر  کشتی های طیاره بردار راکت قاره پیمای امریکا در منطقه مستقر شده اند اردوی امریکا و اردوی ایران در حالت آماده باش اند.
هم از جانب امریکا و هم از جانب ایران تمامی تجهیزات سنگین،  نیمه سنگین و سبک،  در نقاط مختلف بخاطر تهدید یکدیگر جا بجا شده اند امریکا و ایران هر دو دست به ماشه نشسته اند.
از سوی دیگر گفته میشود نیرو های جنگی ایران  در نوار غربی،  و عمق خاک عراق، و خلیج‌فارس و تنگه هرمز،  در حال عملیات شناسایی،  و گشت زنی هستند نیرو های امریکایی نیز در حالت آماده باش اوضاع را تحت نظر دارند و در مقابل هر عکس العمل آماده شدید ترین عکس العمل اند.
خدا نا خواسته اگر این جنگ سرد که حالا از نگاه تبیلغاتی مطبوعاتی و رسانه ای به اوج خود رسیده به جنگ گرم تبدیل شود چه پیامدی برای کشور های منطقه بشمول افغانستان خواهد داشت.
به عقیده من پس از چند ساعت محدود از آغاز درگیری میان ایران و آمریکا، هیچ کشوری در منطقه، قادر به حفظ امنیت به شکل کنونی خود نخواهد بود. به ‌طورقطع کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مانند امارات متحده عربی، بحرین و کویت عراق سوریه، عربستان سعودی حتی یمن وجود خارجی شان زیر سوال خواهد رفت این رخداد تراژیدی اقتصاد جهانی را نیز به شکل بسیار زیادی دچار تغییرات منفی خواهد کرد. به‌طورکلی، تبعات چنین جنگی چنان زیاد و فاجعه‌بار خواهد بود که تصورش کمتر دیده شده است.
باور داشته باشید ایران و امریکا در منطقه و فرا منطقه دوستان و دشمنان دیگری را پیدا خواهند کرد در یکه تازی امریکا کاهش بعمل خواهد آمد ایران از حمایت بهتر داخلی برخوردار خواهد شد ولی این جنگ نمی تواند محدود بین این دو کشور بماند خطر آن وجود دارد که وسعت بیشتری پیدا کند.
اگر افغانستان بتواند و توان این مدیریت را داشته باشد که بیطرفی خود را مانند که در جنگ دوم جهانی حفظ کرد حفظ نماید خیلی عاقلانه و مطابق به منافع ملی افغانستان است در غیر آن کی میداند که چه فردای در انتظار ما خواهد بود .