آرشیف

2016-9-21

عصمت الله راغب

اخطار دیگر برای ریاست اجرایه!

اکنون که در آستانه پایان مشروعیت کار ریاست اجرایه رسیده ایم، آنهایی که خواب دوباره ی ریاست جمهوری را در سر دارند، سخت در تلاش اند تا یکی پی دیگر بر عدم مشروعیت ریاست اجرایه از مجراهای مختلف تاکید کرده و خواهان برگزاری زود هنگام ریاست جمهوری شوند.
گروه های وابسته به کابینه رییس جمهور کرزی امروز طی یک نشست خبری برای اولین بار اعلان لغوی حمایت از عبدالله و واپسگیری رای از تیم اصلاحات و همگرایی را کردند و دلایل را نیز برای واپسگیری اعتماد و رای خویش نسبت به عبدالله و پست ریاست اجرایه اعلان داشتند که از جمله یکی هم عدم رسیده گی به خواسته هایشان، بی پروایی در مقابل مجاهدین و نبود برنامه برای حکومت داری خوب بود.
این نشست خبری که به رهبری وحیدالله شهرانی زیرا نام " واپسگیری رای ترک تباران افغانستان از تیم اصلاحات و همگرایی" برگزار شده بود در محور خاص می چرخید و سخنرانان دعوت شده همچنان در این نشست همسو با یک جریان سیاسی خاص در حرکت بودند که همه گان بر یک صدا تاکید بر پایان عمر حکومت وحدت ملی و برگزاری لوی جرگه عنعنوی داشتند.
عبدالله در این مدت دوسال تنها با کلمات می خواست کرزی را در مجالس سیاسی از پشت منبر بیازارد؛ در حالیکه کرزی سختر از آن است که با کنایه گویی وجود آهنین اش آسیب ببیند. اکنون کرزی فرصت کافی در اختیار دارد تا عبدالله را به هر قسم که بخواهد در عمل  بیازارد نه در لفظ. کرزی خواب دوباره ریاست جمهوری را می بیند و حال با پیش آمدن این فرصت دیگر آرام نخواهد بود، برای پیروزی دوباره کرزی نارضایتی مردم نسبت به حکومت وحدت ملی در مدت این دوسال که بیشتر عامل همه تشنجات سیاسی و نیمه جان نگهداشتن فضای امنیتی افغانستان شخص خود و تیم سیاسی شان بود، اکنون کافیست که کرزی تنها با دستگیری اعتماد مردم با برگشت به دوران حکومت سیزده ساله اش دو باره به این رویا برسد.
گفتنی است که راه اندازی چنین نشست های خبری پیامدهای ناگوار را نسبت به بقای پست ریاست اجرایه و حکومت وحدت ملی به همراه خواهد داشت. این نشست خبری که برای اولین بار در این مدت پانزده سال زیر نام واپسگیری رای به نسبت کندکاری عبدالله به آنچه را که در دوران کمپاین های انتخاباتی وعده کرده بود دایر گردید از یکسو راه را برای دیگر جناح های متخاصم و بدبین نسبت به تداوم کار ریاست اجرایه باز کرد و از سوی دیگر اذهان همه شهروندان را نسبت به سرنوشت حکومت وحدت ملی و پست ریاست اجرایه اغفال کرد.
نشست خبری امروز در حقیقت باب تازه ی را در تاریخ افغانستان نسبت به اشتباهات سیاسی هم از جانب رهبران و هم از جانب رای دهنده گان را گشود. گرچند راه اندازی چنین مراسمات سیاسی در بازار سیاه سیاست تاجای تصنعی و ساختگی به نظر می رسد که در پشت چنین قضایا افراد خاص با منافع خاص وجود دارد؛ ولی آنچه را که چنین حرکت ها به عنوان یک حربه بر روی مخاطبین سیاسی می گذارد جای تامل دارد. به هر حال در این مقطع زمان نشست خبری زیر نام واپسگیری رای از مقام ریاست اجرایه بدون شک در قدم اول یک افتضاح سازی سیاسی را به همراه دارد و ثانیاً در این شرایط حساس تاثیر بس عمیق را بر روی تیم اصلاحات و همگرایی نسبت به پایان مشروعیت کار این مقام اجرایه می گذارد.  و از طرف دیگر همچنان راه را به روی دیگر گروه های ناراض نسبت به عبدالله و تیم اش باز خواهد کرد و اکنون از گمان بدور نیست که شاید گروه های دیگر نیز یکی دیگر در روزهای آینده با راه اندازی چنین هیاهوی عبدالله و اجرایه را برای همیشه دفن کنند.
عبدالله که در این مدت دوسال از فرصت پیش آمده نتوانست برای عملی کردن کارهای بنیادی کمر همت به بندد، اکنون باید غرامت اشتباهاتش را به تنهایی به پردازد.
به نظر می رسد خواب صدارت برای همیشه ناتمام ماند، عبدالله نه اینکه صدر اعظم نشد، بلکه لکه ننگ تاریخ را با واژگان" بی تدبیر" بیکاره" و " بی درایت" به همراه می برد.
راغب
30 سنبله