آرشیف

2015-1-22

محمد یونس فانوس

احزاب سیاسی و اختلافات داخـلـــــی افغانستان

بنام خداوند توانا و دادگر

مدت هاست که در باره نقش احزاب و سیاست ملی بحث های زیاد صورت گرفته است. اکثرا ظهور احزاب در دهه 1960 را عامل اساسی نا آرامی های سیاسی در طی سی سال گذشته میدانند. 
آشکار است که مصیبت های بزرگ و چالش بر انگیز در کشور عزیز ما افغانستان با کودتای کمونیستی آغاز گردید و بعدا ظهور احزاب، تنظیم و گروه های دیگر که همه آنها بی ثباتی و نا آرامی را در کشور افزایش داده و به سمت وسو کشانیده اند، میباشد. 
آنها بجای آنکه بخاطر ارزش های ملی پایگذارش شده باشند بیشتر به مسایل و منافع قومی و سمتی و گروهی نسبت به منافع ملی دست میزنند و اکثرا مقامات دولتی امروزه بر اساس روابط ساخته شده اند نه ضوابط، این همه مشکلات است که فرا راه ما قرار دارد. این چالشها و مشکلات در طی سی سال گذشته در افغانستان وجود داشته و دارد و متضمن همه ی اینها احزاب سیاسی اند نه چیز دیگری. شما اگر میخواهید که نقش احزاب را در سیاست ملی مورد بررسی قرار دهید ابتدا باید به معنی واقعی حزب پی برده ارزشها، اصول و تعریف کامل حزب را دانسته و بعدا دنباله رو اهداف آن باشید. 
حزب که واقعا از اجتماع افراد که میخواهند بخاطر اهداف سیاسی مشترک فعالیت کنند و از ارزشهای ملی دفاع کنند نه اینکه کوشش بکنند تا هویت ملی را "خیل" و "زی" سازند. 
اگر واقعا به ثبات سیاسی افغانستان می اندیشید و خواهان ارزشهای ملی هستید و میخواهید که هویت ملی داشته باشید که ثابت کننده "هویت ملی" باشد، دنباله رو احزاب باشید که به ارزشهای اسلامی، افغانیت و مردم سالاری و دفاع ملی بجوید، نه به سمت و سو. 

بااحترام
24 سنبله 1392
محمد یونس فانوس
محصل دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه بلخ