آرشیف

2015-11-4

عصمت الله راغب

آقای رییس جمهور به بابت اینکه اجازه می دهید، نفس بکشیم ممنون تان!

فرق تفکر غنی با دیگران….
آقای غنی ازینکه در این جغرافیای جبر از بزرگترین دست آورد سیزده ساله کرزی که منت عظیمی بر شانه های ملت افغانستان بار است، بخوبی پاسداری می کنید، ممنون تان هستیم. آنچه که از کرزی و تیمش در این مدت طولانی تنها به عنوان یک دست آویز زبانی بر دوش ملت گذاشته شده، همین آزادی بیان است. ما با وصف اینکه دست و پای مان با اغلال های بافیده ی فکری تو متفکر جهانی، بسته شده است؛ بازهم بر ما ملت ضعیف مجال اظهار اندیشه می دهید سپاسگزاری می کنم و من وجیبه خود دانسته صادقانه اعتراف می کنم، که این اوج سخاوتمندی شما در آستانه حکومت ستم ملی است، نه حق مردم؛ ما که بر عاجز بودن خود اذعان می کنیم قطعاً اگر شما از روی غضب درب آزادی بیان را برما به بندید و در همین عرصه هم جلوی مان را سد کنید، ما در برابر تان هیج کاری کرده نمی توانیم، مسلماً با این کارت تمام ملت مدیون احسان تان است و خواهند بود و تاریخ شرمانده فدا کاری تان.
تو که دومین متفکر جهان هستی، واقعاً بر تاریخ فردای پس از امروز به اندازه تاریخ پنج هزار ساله گذشته وزنه وارد می کنید، شاید اوراق های که در آن ذکر از نام تو به کار بسته شود از فرت خوشحالی به کفند. زیرا در هیج یک از اوراق تاریخ پنج هزار ساله ما از چنین متفکری با این وسعت اندیشه، ذکری نرفته است. با ذکر نام تو ممکن ابونصر فارابی، ابن سنا، ابوریحان البیرونی وغیره از خلقت خویش اظهار ندامت کنند که به اشتباه نام شان متفکر و دانشمند گفته می شده، تاریخ و تاریخ نویسی که قبل از تو از آنها نام گرفته محکوم قضاوت مردم خواهد ماند زیرا تو قبل از خلقتت متفکر بودی، اما تنها اشتباه تاریخ بوده که ذکر نام بعضی ها از تو پیشتر جعل شده و تذکر رفته.
جناب آقای متفکر! تفاوت دیگر شما در این است که دقیقاً تو اولین متفکری هستی که از یک خانواده کوچی که همه چیز را از شتر چرانی وسیر طبعیت آموخته اید در این عرصه قدم گذاشته اید، دقیقاً کارت محکم تر از هر متفکر دیگریست. متفکران دیگر کمتر به این فرصت دست یافته بودند و خوب است که شما بر بهانه شترچرانی بر عالم طبعیت سیر عقلانی داشتید و از این مجرا بر شامخ ترین قله های موفقیت رسیدید. این افتخار برای ما مبارک باد و بازهم مدیون رهبری خوب تان هستم وسخت زجر وجدان می کشم که چرا ملت سپاسگزار این تفکر والای تان نیستند؟! واز سوی هم سخت در اندیشه ام و نگران! که مبادا همین عافت های طبعی که زیر نام زلزله همه را به تکلیف روانی دچار ساخته منشاء شده از عدم اطاعت تفکر بلند وبالای تو باشد. بازهم ما ملت نا فرمان را ببخش ارگ تو فراخ است و….
از سوی هم نکته بارز دیگر شما نسبت به سایرین این است که، تفکر شما همه گانی است و شما ماشاء الله در تمام عرصه ها سایه افگنده اید، حتا اختراعات و اضافات شما در دین روح محمد بن عبدالوهاب را که می گفت من با بدعت ها وخرافات مبارزه می کنم، سخت می آزارد در کنار دیگر نو آوری در دین از چهارده صد سال و اندی، تو اولین متفکر مسلمانی هستی که "امام حسین را نواسه خدا خواندی" وبر اهل تشیع منت خویش را ارزانی فرمودید، و برای اینکه روابط دیپلوماسی و مذهبی ات را با بخارای قدیم وترکمنستان امروز نزدیک تر کنید کتاب بخاری شریف را بعد از حدیث بزرگترین کتاب خواندید واین بی پیشنه ترین موارد بود که رعیتت از تو شنیدند… خوش بحال ما که با تمام کمبودی های خود بازهم فرصت زنده گی کردن را در زیر درفش عقلانیت بالای تو با خود داریم..
12/8/94