آرشیف

2019-5-12

احمد سعیدی

آرایش جنگی آمریکا در منطقه

 

آرایش جنگی آمریکا در منطقه

آمریکا بمثابه طلایه دار دموکراسی در جهان بعد از جنگ دوم جهانی تا حال با کشور های جهان ومنطقه با زور آز مائی در گیر است وحالا این صادر کننده دموکراسی در تقابل با صادر کننده  انقلاب اسلامی قرار گر فته است البته با بهانه  مهار فعالیت ها اتمی وتهدید های جمهوری اسلامی ایران.هر چند پی بردن به معمای سیاست امریکا خیلی دشوار است  باز هم بر حسب ضرورت ونیاز روز روی برخی مسائل مرتبط به تحولات جاری واثر آن بر افغانستان بحث میکنیم.
امریکا وسیاست استکباری: امریکا خودرا بادار وکشور درجه یک دنیا میشمارد ازینکه اقتصاد دنیارا در کنترول خود دارد همیشه از مو ضع زور با جهان صحبت کرده و میکند موضع تحریم تهدید حمله تا تغییر رزیم ها در دهه اخیر با ساز وکار بهار عربی از نشانه ها وشواهد آشکار این سیاست است.حمله گسترده به افغانستان وعراق حمایت از شورشی های لیبی وکودتای مصر وسپس سوریه و یمن همه از سیاست های استراتیژیک امریکا در جهان ومنطقه بوده اما اینکه این سیاست ها چه پیامدی به نفع آمریکا خواهد داشت باید گذشته تاریخی وسیاسی بین ایران وامریکارا مورد بر رسی قرار دهیم چون.در یک سال پایانی جنگ ایران و عراق، نیروهای ایرانی و آمریکایی در آب‌های منطقه رویارویی‌های داشتند، که با توقیف کشتی‌ها، مین‌گذاری دریایی و نبرد ناوگان دو طرف همراه بود.
در ۱۲تیر ۱۳۶۷هم ناو یو‌اس‌اس وینسنس با موشکی هدایت‌شونده یک هواپیمای مسافربری ایران‌ایر را سرنگون کرد و همه ۲۹۰سرنشین آن را کشت.در دهه‌های اخیر نیروهای ایران و آمریکا در چندین مورد با اخطار رادیویی یا شلیک تیر هشدار با یکدیگر مواجه شده‌اند و حتی ایران چند ملوان نظامی آمریکایی را برای مدتی کوتاه به خاطر ورود به آب‌هایش بازداشت کرد.
 
هر چند این زور آزمائیها آمریکا در حوزه تمدنی مدیترانه به منظور نمایش قدرت وتهدید ایران بود اما بر عکس نتیجه این سیاست ها دست و پای ایران را دراز تر ساخت در عراق حکومت شیعه مذهب به قدرت رسید که زود ویا دیر از نزدیکان جمهوری اسلامی ایران خواهد بود به همین تر تر تیب سیاست امریکا در سوریه نا کام ماند ایران وروسیه پایگاه ها واستحکامات بیشتری وارد منطقه ساختند وهم پیمانان امریکا را ضعیف ساختند ..حال امریکا به این باور رسیده که تمام تلاش هایش با مو جودیت جمهوری اسلامی ایران نتیجه معکوس ومنفی خواهد داشت حال تصمیم گرفته است اصل مشکل را هدف قرار دهد که جمهوری اسلامی ایران است وبه همن منظور در حوزه خلیج فارس ومدیترانه به آرایش نظامی پرداخته است. واین آرایش از زمان به قدرت رسیدن ترامپ قابل انتظار بود ودرین نوشته به حرکات پیهم دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا علیه ایران اشاره میکنیم.

  1. اولین اقدام پاره کرد ن قرار داد بر جام که بین پنج قدرت به علاوه امریکا  وکشور های اروپا ئی وایران امضا شده بود 2-اآغاز تحریم ها وتشدید آن تا سرحد تحریم فلزات ایران.

  2. تحریک اسرائیل بخاطر بمبارد مراکز نظامی ایران در سوریه تا ایران عکس العمل نشان دهد ودلیل شود برای حمله امریکا اما ایران ساکت ماند واز خود خویشتنداری نشان داد.

  3. فرستاد ناب جنگی ودافع هوا وسیستم پاتریوت اینها هم دلا ئل آشکاری است مبنی بر اینکه آمریکا میخواهد  با ایران شاخ به شاخ شود.

  4. مذاکرات صلح با طالبان در دوحه به منظور کاهش جنگ وهزینه در افغانستان به همین منظور صورت گرفته است اما طالبان به نقطه رسیده اند که دیگر به امتیاز کمتر از خروج فوری وبیدرنگ امریکا قنا عت ندارند.

چرا امریکا بالای ایران تمرکز کرده است؟ امریکا از شکستش در سوریه خیلی سر افگنده است وعامل اصلی شکستش را مداخله ایران و روسیه میداند حالا کوشش میکند ایران را تنها بدام اندازد. از طرف شکستش در افغانستان نیز بستگی به حکایت های مالی ونظامی ایران به طالبان دارد..امریکا که خودرا دشمن استراتیزیک ایران میداند انتظار نداشته باشد جمهوری اسلامی ایران در همسایگی افغانستان آرام نشسته است ویا پاسخش تقدیم دسته گل خواهد بود هر گز نه .افغانستان نزدیکترین سنگری است که ایران میتواند با امریکا رو در رو شود وبه تهدیداتش بالفعل وبالقوه جواب دهد.
چرا ایران بجای عکس العمل علیه امریکا مهاجرین افغان را تهدید به اخراج کرده است گرچه حالا آقای عراقچی سخنی اخراج مهاجرین پس گرفته است به هر صورت 
قضیه چنین نیست ایران میخواهد از سیاست تر کیه الگو بگیرد واروپا وامریکا را با رها کردن مهاجرین بسوی آن کشور ها تهدید کند وافغانستان کشوریست که مهاجرین با خصلت های گو ناگون دارد که اروپای ها از آن میترسد ورنه ایران افغانهارا اخراج نمیکند افغانهای مقیم ایران در کنار ایرانی ها علیه هر خارجی می جنگند که چندین دلیل دارد.

  1. بعضی افغانها بخاطر مشترکات مذهبی با جمهوری اسلامی ایران اند وحتی قربانی میدهند.
  2. عدۀ از افغانها مجبور اند بخاطر مشکلات اقتصادی اجیر میشوند وبه جنگ میروند.
  3. تعداد از افغانها بخاطر همز بانی در کنار جمهوری اسلامی افغانستان استاد میشوند.
  4. برخی از افغانها بپاس همسایه بودن تر جیح میدهند در کنار جمهوری اسلامی باشند
  5. یکتعداد افغانها از امریکا نفرت دارند وامریکارا مایه بد بختی میدانند ویا بخاطر اعتقادات شان علیه امریکا می جنگند.
  6. افغانها غالبا تجربه جنگ درند وبا انگیزه اند ئشجاع لذا سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران ازین نیرو استفاده میکند.
  7. در فر جام  جمهوری اسلامی ایران در چنین شرائط افغانهارا ما یوس نمیکند وحتی با طالبان همکاری خواهد کرد تا پایگا های امریکارا در افغانستان مورد حمله وهدف قرار دهند.

حالا با در نظر داشت این همه تحولات فکر میشود ایران سهم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکاست چون هر رئیس جمهور امریکا به نوبت وضعیت یک کشور را تغییر داده اینبار نوبت ترامپ است تا نقش خود را در مورد ایران ایفا کند.به همین دلیل به تاریخ  نه و ده می 2019 سه بار به ایران هوشدار داده است.
مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، یک بار دیگر هشدار داده که هر گونه حمله احتمالی حکومت ایران یا گروه های مورد حمایت جمهوری اسلامی به منافع آمریکا، با واکنش "سریع و قاطع" ایالات متحده مواجه خواهد شد.
آمریکا به کشتی‌های تجاری‌اش درباره عبور از تنگه هرمز هشدار داد
آقای پومپئو پنجشنبه (۹می ) با صدور یک بیانیه رسمی گفت: "رژیم در تهران باید درک کند که هرگونه حمله توسط آنها یا گروه های نیابتی با هر هویتی که باشند علیه منافع و شهروندان آمریکا، با پاسخ سریع و قاطع آمریکا مواجه خواهد شد."در حالیکه هیچ حمله از طرف ایران نیست ایران تنها تهدید به بستن تنگه هر مز کرده است گو اینکه بهانه ویا چا قو بدست امریکا داده است.
هشدار تازه واشنگتن به تهران؛ همزمان با تاکید بر باز بودن در گفتگو
 
اداره امور دریایی آمریکا درباره احتمال حمله ایران یا گروه‌ های نیابتی آن به کشتی‌های تجاری آمریکا که از خلیج فارس می‌گذرند، هشدار داده است. درعین حال، با بالا گرفتن تنش بین آمریکا و ایران، فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام می گوید، چهار هواپیمای بمب افکن ب-۵۲آمریکا در قطر مستقر شده‌اند. ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن هم از دریای سرخ گذشته و راهی خلیج فارس است. با این حال، کاخ سفید می گوید که به دنبال جنگ با ایران نیست.اما ارسال دافع هوای پتریود وناو های جنگی بیهوده نیست اینها باید مورد استفاده قرار گیرد وحالا هیچکس در مورد رویا روی امریکا با ایران شک ندارد.