آرشیف

2019-9-17

علم عبدالقدیر

آرایش جنگی آمریکا در خلیج فارس

وزیر دفاع آمریکا در پی واکنش سریع وترامپعزم جنگ ندارد.

آرایش جنگی آمریکا در منطقه خلیج فارس.
آمریکا بمثابه طلایه دار دموکراسی در جهان بعد از جنگ دوم جهانی تا حال با کشور های جهان ومنطقه با زور آز مائی در گیر است وحالا این صادر کننده دموکراسی در تقابل با صادر کننده  انقلاب اسلامی قرار گر فته است البته با بهانه  مهار فعالیت ها اتمی وتهدید های جمهوری اسلامی ایران.هر چند پی بردن به معمای سیاست امریکا در برابر ایران خیلی دشوار است  باز هم بر حسب ضرورت ونیاز روز روی برخی مسائل مرتبط به تحولات جاری که عربستان وایران وحتی افغانستان را متاثر میسازد مورد بحث قرار گیرد..
امریکا وسیاست استکباری: امریکا خودرا بادار وکشور درجه یک دنیا  حامی ودلسوز عربی خصوصا عربستان سعودی میشمارد ازینکه اقتصاد دنیارا در کنترول خود دارد همیشه از مو ضع زور با جهان صحبت کرده است .زبان تحریم، تهدید حمله تا تغییر رزیم ها در دهه اخیر با ساز وکار بهار عربی از نشانه ها وشواهد آشکار این سیاست است.حمله گسترده به افغانستان وعراق  به بهانه های که تا هنوز مرموز است وحمایت از شورشی های لیبی وکودتای مصر و شورش سوریه و یمن همه از سیاست های استراتیژیک امریکا در جهت بی ثبات سازی جهان ومنطقه بوده، اما اینکه این سیاست ها چه پیامدی به نفع آمریکا  داشته وخواهد داشت باید گذشته تاریخی وسیاسی بین ایران وامریکارا  ونوع رابطه آمریکا با عربستان سعودی وهم پیما نانش مورد بر رسی قرار گیرد. چون. در یک سال پایانی جنگ ایران و عراق، نیروهای ایرانی و آمریکایی هم در خشکه وهم در آب‌های منطقه رویارویی‌های  پنهان وپیدا داشته اند که با توقیف کشتی‌ها، مین‌گذاری دریایی و نبرد ناوگان  واختطاف دو طرف همراه بوده
رویا روئی در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ شدید تر شده وترامپ در نخستین روز های ریاست جمهوری اش اقدام به آرایش های ذیل کرده است.

  1. اولین اقدام پاره کرد ن قرار داد بر جام که بین پنج قدرت به علاوه امریکا  وکشور های اروپا ئی وایران امضا شده بود.دونالد ترامپ بطور یک جانبه آنرا پاره کرد ولی ایران را توصیه میکند به آن پا بند باشد.

  2. آغاز دوبارۀ  تحریم ها وتشدید آن تا سرحد تحریم فلزات ایران.

  3. تحریک اسرائیل بخاطر بمبارد مراکز نظامی ایران در سوریه تا ایران عکس العمل نشان دهد ودلیل شود برای حمله امریکا اما ایران در برابر تمام حملات اسرائیل  ساکت ماند واز خود خویشتنداری نشان داد.

  4. فرستاد ناب های جنگی ودافع هوا وسیستم پاتریوت به آبهای خلیج فارس اینها هم دلا ئل آشکاری است مبنی بر اینکه آمریکا میخواهد  با ایران شاخ به شاخ شود.

  5. فروش مدرنترین تجهیزات نظامی به عربستان وامارات.

چرا امریکا بالای ایران تمرکز کرده است؟ امریکا از شکستش در سوریه وقسما در عراق وحتی طولانی شدن جنگ طولانی وبی نتیجه در افغانستان خیلی سر افگنده است وعامل اصلی شکستش را مداخله ایران و روسیه در این کشور ها میداند حالا کوشش میکند ایران را به تنها ی بدام اندازد. اما ایران هم از نفوذ خود درین کشور ها استفاده کرده آمریکارا زمینگیر ساخته است.امریکا که خودرا دشمن استراتیزیک ایران میداند انتظار نداشته باشد جمهوری اسلامی ایران در همسایگی افغانستان آرام نشسته است ویا پاسخش تقدیم دسته گل خواهد بود هر گز نه .افغانستان نزدیکترین سنگری است که ایران میتواند با امریکا رو در رو شود وبه تهدیداتش بالفعل وبالقوه جواب دهد.برخی از افغانها در کنار ایران استاد اند که چندین دلیل دارد.

  1. بعضی افغانها بخاطر مشترکات مذهبی با جمهوری اسلامی ایران اند وحتی قربانی میدهند.

  2. عدۀ از افغانها مجبور اند بخاطر مشکلات اقتصادی اجیر میشوند وبه جنگ میروند.

  3. تعداد از افغانها بخاطر همز بانی در کنار جمهوری اسلامی افغانستان استاد میشوند.

  4. برخی از افغانها بپاس همسایه بودن تر جیح میدهند در کنار جمهوری اسلامی باشند

  5. یکتعداد افغانها از امریکا نفرت دارند وامریکارا مایه بد بختی میدانند ویا بخاطر اعتقادات شان علیه امریکا می جنگند.

  6. افغانها غالبا تجربه جنگ درند وبا انگیزه اند ئشجاع لذا سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران ازین نیرو استفاده میکند.

  7. در فر جام  جمهوری اسلامی ایران در چنین شرائط افغانهارا ما یوس نمیکند وحتی با طالبان همکاری خواهد کرد تا پایگا های امریکارا در افغانستان مورد حمله وهدف قرار دهند.احتمالا در سفر دوره ای نمایندگان طالبان بعد از توقف مذاکرات صلح توسط ترامپ از قطر به روسیه وایران مسائل مهمتری مطرح شده باشد .

حالا با در نظر داشت این همه تحولات فکر میشود ایران سهم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکاست چون هر رئیس جمهور امریکا به نوبت وضعیت یک کشور را تغییر داده اینبار نوبت ترامپ است تا نقش خودرا در مورد ایران ایفا کند.به همین دلیل به تاریخنه و ده می 2019 سه بار به ایران هوشدار داده است. حتی در یک مورد اواخر جولای 2019 دست بماشه برده است که در چنین حالتی از حمله به ایران خود داری کرده است.
اخطار های آمریکا در برابر حملات ایادی ایران به کشور های منطقه.
عکس العمل آمریکا در برابر حمله حوثی ها به پالایشگاه نفت آرامکو سعودی:وزیر دفاع آمریکا بعد از ظهر دوشنبه به وقت واشنگتن  بخاطر حمله حوثی ها به پالایشگاه نفت شرکت آرامکو سعودی گفته است که ارتش این کشور برای واکنش نشان دادن به حمله به تاسیسات نفتی عربستان که آن را بی سابقه توصیف کرد آماده می شود. همزمان آقای ترامپ گفته که آمریکا مایل است از جنگ پرهیز کند.جنگ وتوسعه طلبی جوهر وجودی آمریکاست اما رئیس جمهور تجارت پیشه آمریکا میگوید میکوشد از رویا رو ئی نظامی با ایران جلو گیری کند.اما احتمال میرود بعد از استماع گزارش هیئت تحقیق ملل متحد آتش جنگ در اطراف خلیج فارس تا ایران شعله ور شود.
 
مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در برج می 2019  نیز هشدار داده  بود که هر گونه حمله احتمالی حکومت ایران یا گروه های مورد حمایت جمهوری اسلامی به منافع آمریکا، با واکنش "سریع و قاطع" ایالات متحده مواجه خواهد شد.حالا که پالایشگاه های نفت عربستان سعودی توسط حوثی های تحت الحمایه ایران مورد حمله قرار گرفت وبازار های جهانی را دچار تلاطم ساخت آمریکا منهای اخطار چه کاری انجام خواهد داد.با بالا گرفتن تنش بین آمریکا و ایران، فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام می گوید، چهار هواپیمای بمب افکن ب-۵۲ آمریکا در قطر مستقر شده‌اند. ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن هم از دریای سرخ گذشته و راهی خلیج فارس است. با این حال،کاخ سفید می گوید که به دنبال جنگ با ایران نیست. اما ارسال دافع هوای پتریود ، ناو های جنگیهم  فرا خواندن هم پیمانان بخاطر تا مین امنیت کشتی رانی در خلیج فارس بیهوده نیست اینها باید مورد استفاده قرار گیرد وحالا هیچکس در مورد رویا روی امریکا با ایران شک ندارد. در خطر ناک ترین تحول  در جولای 2019سر نگون ساختن یک طیاره بی سر نشین پیشرفته آمریکا در فراز آب های بین المللی وآبهای ایران بوده است .به ادعای ایران بر فراز خاک ایران وآمریکا آب های بین الملل گفته است که باعث اوجگیری تنش بین آمریکا وایران شد به همه حال تمام کنش ها وواکنش ها حکایت از یک در گیری احتمالی دارد .امریکا در جنگ علیه ایران هم پیما نان کمی خواهد داشت وپایگا های امریکا در کشور های همج.ار ایران خیلی آسیب پذیر تر اند.چنانجه فر مانده نیرو های نظامی ایران گفته بود در صورت واکنش آمریکا ما چندین پایگاه آمریکارا تا شعاع 2000 کسلومتری هدف قرار میدادیم از جمله ناب های هوا پیما بر در خلیج فارس را.
اگر امریکا در دفاع از عربستان سعودی دست به حمله تلافی جویانه علیه ایران نزند معنی اش این است که ایران بهترین وسیله برای تر ساندن کشور های عربی است .آمریکا میخواهد با داشتن ایران صادر کنندۀ انقلاب شیعه مذهب کشور های سنی مذهب سعودی کویت وامارات را بترساند و سلاح های خودرا بالای شان بفروش برساند.  والله اعلم بالصواب.